Wednesday 18 February 2015

Cerita Umrahku : Suci atau Kotor

Bismillahirrahmanirrahim...post kali ni akan menyambung kisah umrahku pada hari ke-6...

Hari ke-6 (Rabu)

Selepas bersarapan pagi..kami sekali lagi dibawa berjalan-jalan di Hudaibiyah dan muzium yang menempatkan harta lama masjidil haram...sekali lagi kisah perjalanan nabi di ceritakan oleh mutawif Indonesia tersebut..kali ini kisahnya berkaitan perjalanan nabi dan seramai 1500 umat Islam muhajirin dan ansar ke mekah bagi menunaikan umrah kali pertama...sebelum itu nabi didatangi mimpi yang mana kelihatan manusia memakai pakaian ihram serta bercukur dan ada yang menggunting rambut...terus para sahabat dan kaum muslimin bersetuju mengikut nabi apabila nabi mengajak mereka mengerjakan umrah....sesampai sahaja di Hudaibiyah...nabi dan kaum muslimin disekat daripada memasuki kota mekah sedangkan perjalanan tinggal lagi 5km iaitu sekitar sejam berjalan kaki....padahal nabi dan kaum muslimin berjalan kaki dan menaiki unta dari kota madinah selama sebulan perjalanan...Subhanallah...nabi dan kaum muslimin diuji sebegini rupa...sedangkan aku yang perjalanan tak sampai 24 jam pun masih merungut tak dapat kerjakan umrah...nabi yang berhari-hari berjalan kaki dan menaiki unta pun tidak merungut dan bersabar...nabi ditahan daripada memasuki kota mekah oleh kaum musyrikin....namun nabi meminta agar saidina Uthman menjadi wakil kaum muslimin ke kota mekah...sekurang-kurangnya adalah seorang yang dapat masuk mekah...tiba-tiba nabi dikejutkan dengan berita palsu saidina Uthman mati dibunuh..maka terus nabi membuat perjanjian Ridhwan bersama kaum muslimin bagi menentang kaum musyrikin dan tidak berpatah balik sedangkan tiada sebarang senjata dibawa tatkala itu...kaum musyrikin terus kecut perut mendengar perkhabaran bahawa nabi nak serang mereka..terus mereka berjumpa nabi dan berlakulah satu peristiwa besar yang dinamakan perjanjian hudaibiyah...walaupun perjanjian ini berat sebelah namun dijanjikan umat Islam boleh mengerjakan umrah pada tahun hadapan...terus nabi melaksanakan dam dengan menyembelih kambing dan bercukur...kaum muslimin ramai yang menangis dan sedih tidak dapat masuk ke Mekah...namun ditenangkan oleh nabi...

aduh...terkesan sungguh aku kisah hudaibiyah ni...aku kena bersabar...tapi dulu kaum muslimin bersedih sekurang-kurangnya nabi ada untuk memujuk...tapi aku?...Allah ada.....pasti apa yang berlaku itu yang terbaik...Allah pasti tahu bilakah waktu yang terbaik untukku kerjakan umrah...sebagaimana Allah tahu bila waktu terbaik untuk nabi kerjakan umrah...

Sesudah bermiqat di Hudaibiyah...kami terus bergerak ke muzium simpanan harta Masjidil haram...pelbagai peralatan lama seperti tiang di dalam Kaabah...telaga zam-zam...makam nabi Ibrahim...pintu kaabah...frame hajar aswad...dan pelbagai gambar lama masjidil haram...menurut mak dan abah...tak semua jemaah berpeluang memasuki muzium ni melainkan ada kebenaran...fuh...Alhamdulillah kami berpeluang..

Sesampai di hotel...sekali lagi aku ditinggalkan keseorangan di bilik hotel...makan tengahari pun sorang-sorang sebab jam dah nak hampir pukul 2.30 mak dan adikku tak balik-balik lagi...sedangkan waktu makan hanya sehingga jam 2.30 petang...lepas makan aku pun bergerak sorang-sorang ke sekitar masjidil haram...

Balik daripada masjidil haram...aku pun periksa ada lagi tak 'kotor' nya...nampak macam dah kering sejak tengahari tadi...dengan girangnya aku pun mandi...masa tu jam menunjukkan pukul 4 petang..aku pun solat asar di bilik....mak dan adikku balik masa aku sedang tahiyat akhir....apa lagi mak aku pun....Alhamdulillah...'ya Allah kalau betullah doa seorang ibu itu makbul...makbulkanlah doaku' mak aku doa cenggitu...adoi..bertambah syahdu la diri ini...

Jam menunjukkan pukul 5...kami bersiap-siap hendak menuju ke masjidil haram...namun hatiku tidak sedap dan nak periksa balik keadaan 'suci' ku....ya Allah ternyata aku BELUM lagi 'suci'...tula aku ni tak sabar sebenarnya....masa tu aku tak tau nak cakap apa....senyum je....jadi mak dan adikku terus meninggalkan aku keseorangan lagi di dalam bilik....takpela tunggu untuk subuh sok la...

Hari ke-7 (Khamis)

Aku bangun jam 1.40 pagi...memang tak boleh nak tido...mak aku pun terbangun juga...aku memang terus ke bilik air untuk periksa...emm macam kering...terus aku mandi dan solat isyak...sambil menunggu mak dan adikku bersiap...(biasanya pukul 3.30 pagi ke masjidilharam untuk solat subuh yang masuk pada jam 5.40pagi) sekali lagi aku rasa macam tak sedap...aku pun periksa....dan ternyata aku masih 'kotor'....emm...sedih memang sedih...tapi aku tahu aku tak sabar orangnya...walaupun mak aku kata aku dah cukup sabar....mak dan adikku sambung tidur jap hihi....aku tahu dorang pun sedih tengok aku....kol4 pagi dorang terus gerak ke masjid....tinggallah aku sorang-sorang lagi...

Siangnya aku tiba-tiba minta mak kol mutawif untuk bertanya...jika aku mula datang haid hari khamis malam 15hb..bilakah hari maksimum untuk mula suci?...kalau ikut kiraan aku jumaat malam...tapi mutawif tu bagitau kalau kene khamis malam...sucinya pun khamis malam....ya Allah girangnya hati ini...nampak gayanya aku berpeluang mengerjakan umrah malam selepas jam 12 malam (sebab aku datang haid lebih kurang khamis jam 12malam)....terima kasih Allah yang maha pengasih dan maha penyayang...

Malam sesudah dinner..mak dan adikku semangat berkemas baju sebab esok jam 3 petang kami akan berangkat ke Madinah...aku?...semestinya aku tiada langsung semangat nak mengemas....semangat aku masih di Mekah untuk mengerjakan umrah pada awal pagi esok...aku mengunci jam pukul 1.30pagi dan bercadang mengerjakan umrah dengan ditemani suami..

Hari ke-8 (Jumaat)

Kring....kring....hphone ku berbunyi ada panggilan masuk...rupa-rupanya suamiku kol...'Kate nak buat umrah..dah siap belum?'...'oh ok2..baru bangun ni'....terkejut aku apabila jam menunjukkan pukul 2.40 pagi...ya Allah berdebar-debar aku kerana terlewat bangun...terus aku mandi dan solat isyak...xsempat aku mengerjakan solat sunat ihram sebab khuatir tidak sempat menghabiskan umrah sebelum subuh...sebab sesudah subuh tidak sempat dan perlu mengemas beg pula..

Labbaikallahummalabbaik....ya Allah...akhirnya aku menjadi tetamu Allah...terimalah aku yang hina dina ini ya Allah...tak tertanggung rasa hati sepanjang perjalanan ke masjidil haram sambil ditemani suami di hadapanku (aku sentiasa memegang belakang baju suamiku supaya tidak terpisah kerana aku pertama kali hendak masuk ke masjidil haram dan tidak tahu jalan di dalamnya)...

Bermulalah tawafku mengelilingi rumah suci Allah iaitu kaabah yang pertama kali dapat kutatap dengan mata kasarku pada jam 3.15 gitu...Alhamdulillah....tawaf berjalan lancar dengan bantuan suamiku di hadapan yang mengerjakan tawaf sunat...sesudah tawaf aku mengerjakan solat sunat tawaf berhampiran kaabah dan terus menuju ke bukit safa untuk memulakan sai...ketika sai suamiku tidak menemaniku...jadi berjalanlah aku keseorangan bersama jemaah lain yang turut mengerjakan umrah...Alhamdulillah..terima kasih ya Allah...dari bukit safa ke marwah...ke safa..ke marwah..ke safa..ke marwah...ke safa...ke marwah....dan terus suami ku menunjukkan tempat untuk memotong rambut...mujur aku membawa gunting sendiri dan menggunting rambut di 3 tempat berlainan kepala iaitu di hadapan, di kanan dan dikiri kepala...untuk meyakinkan bahawa tahallul ku sah...syahdu bukan kepalang apabila rambut digunting...umpama dosaku gugur dan Allah menerima aku...Alhamdulillah...terima kasih Allah yang maha baik..

Aku selesai mengerjakan umrah pada jam 5.20 pagi...dan terus mencari tempat untuk menunggu solat subuh...masa ni aku berada di sebelah suami...dengan erti kata lain lelaki dan perempuan sukar nak diasingkan kerana terlalu ramai...cuma boleh pecahkan kanan belah laki...kiriku perempuan...

Selesai mengerjakan solat subuh yang pertama kali dapat kukerjakan secara berjemaah di masjidil haram...suami terus mengajak ku mendekati kaabah dan dapat berdoa sambil memegang kaabah...macam bertolak-tolak tapi aku rasa macam seronok plak...entahla...sebab masing-masing mulut terkumat-kamit menyebut Allah..Alhamdulillah aku dapat menyentuh kaabah yang suci dan dipelihara Allah ini....

Sesampai saja aku di hotel untuk bersarapan pagi...mak dan adikku terus senyum-senyum melihat aku tersenyum...hihi Alhamdulillah...

Jam 9.00 pagi...kami sekeluarga termasuk aku...alhamdulillah tak ditinggalkan lagi...menuju ke masjidil haram untuk mengerjakan tawaf widaa...kalau menurut imam syafii...selepas tawaf tak boleh duduk lama di mekah...kena terus bergerak keluar....tapi atas masalah masa dan takut tak sempat dikerjakan selepas solat Jumaat...maka mutawif menasihatkan kami mengerjakan tawaf widaa sebelum solat jumaat...dan mengingatkan kami agar masuk sebelum jam 10.00 pagi kerana masjid akan dipenuhi ramai selepas jam 10 pagi untuk mengerjakan solat Jumaat...jadi untuk tawaf widaa kami mengikut mazhab imam hanafi yang mana dibolehkan berlama-lama di mekah tetapi tak boleh balik hotel untuk tidur plak nanti...tawaf widaa ni adalah tawaf selamat tinggal yang sekaligus bermohon agar diberi peluang kembali lagi ke sini...semasa tawaf widaa kami terpecah dan aku bersama abah berdua...mak bersama adik perempuanku....semasa tawaf...ada satu pusingan tu aku ingatkan telah buat 2 pusingan sebab aku rasakan telah melepasi hajar aswad..rupa-rupanya aku memang lama di situ...alhamdulillah abah ada di depan...jadi aku ikut je abah yang memang yakin akan bilangannya...selesai tawaf...abah terus minta aku solat berhampiran makam ibrahim..sedangkan di belakang aku ramai jemaah lelaki sedang duduk menunggu waktu solat...abah tukang jaga aku takut orang langgar...aku terus mengangkat takbir...tiba-tiba...'hajjah..hajjah..'...ada polis terus menarik bahu aku (lembut je tarik) dan membatalkan solatku....hihi aku dah agak dah memang kene halau punye sebab orang ramai kat situ..jadi aku dan abah terus ke belakang sikit dan kelihatan ramai mengerjakan solat sunat tawaf di situ..kami pun bersolat di situ..dan kelihatan adik lelakiku pun turut solat di situ...

Selesai solat sunat tawaf...aku terpaksa berpecah dengan abah dan adik lakiku menuju ke tempat solat masing-masing....alamak...aku ni dahlah tak berapa arif tempat-tempat solat perempuan....subuh tadi pun solat kat tempat sai yang bercampur laki perempuan...aku pun terus berjalan mengikut sahaja belakang jemaah wanita yang mungkin menuju ke tempat solat...alhamdulillah...tempat solat yang dipenuhi wanita sahaja dan lapang aku temui...dan lebih syahdu apabila aku dapat melihat kaabah daripada tempat solatku....terima kasih Allah...sorang-sorang?...ya aku sorang-sorang...mak dan adikku di tempat lain..yang agak jauh...takpela ni kan rumah Allah...pasti kita akan dilindungi Allah...hmm...jam baru menunjukkan jam 11.00 pagi...lambat lagi masuk waktu zohor....maka bermulalah jihad menahan air sembahyang daripada batal...hihi...seksa tu memang seksa tapi tahan jugalah...Alhamdulillah...

Setelah azan Zuhur berkumandang..khatib menyampaikan khutbah dalam nada yang tegas...faham khutbah?...mestilah tak...huhu...bahasa Arab...tapi tak ngantuklah sambil menjaga wuduk...susah sikitlah nak ngantuk...walaupun kaki kebas-kebas...Selesai solat Jumaat...dan solat sunat dan solat jenazah...aku bergerak berseorangan mencari jalan keluar...aku ingat-ingat balik jalan keluar subuh tadi...nak mengharungi ramainya manusia agak sukar...jadi aku mengikut belakang jemaah lelaki yang menyelit-nyelit...hihi aku pun dapat menyelit dengan mudah dengan izinNya..dan jumpa jalan keluar...Alhamdulillah....tiba-tiba adikku call khuatir aku tahu atau tidak jalan keluar....aku katekan dah keluar pun..jadi aku terus balik ke hotel menggunakan ingatan aku yang pernah berjalan-jalan sekitar masjidilharam semasa tempoh 'kotor' ku...Alhamdulillah terima kasih Allah...sampai juga aku ke hotel...kelihatan mak dan adikku tunggu di lobi hotel...mungkin risaukan aku yang pertama kali ke masjidilharam...kami terus ke dewan makan untuk makan tengahari dan mengambil beg turun ke lobi untuk bersiap sedia bergerak ke Madinah menaiki bas...

Ada kisah yang dialami oleh mak dan adik-adikku di masjidil haram...tapi akan kuceritakan setelah selesai perjalanan di Madinah kerana kisah mak dan adikku berantai hingga ke Madinah...jom terus ke kisah Masjid Nabawi

No comments:

Post a Comment