Wednesday 18 February 2015

Cerita Umrahku : Layakkah aku menjadi tetamu Allah?

Bismillahirrahmanirrahim...terima kasih sudi menjenguk kisah ke2 ku tentang perjalanan di tanah suci...bagi yang belum membaca episod 1 tentang perjalanan awalku bolehla menjenguk ke Cerita Umrahku : Awal Perjalanan. Sekali lagi ingin dimaklumkan bukanlah niat diri bermegah untuk menyatakan sampainya diri di tanah suci tetapi hanya untuk berkongsi rasa dan pengajaran yang diperolehi sepanjang perjalanan di tanah suci Mekah dan Madinah.

Hari ke-2 (Sabtu)

Pada hari ke-2 ni..selepas sarapan pagi aku terus balik ke bilik semula...apa lagi mak dan adikku seronok la bercerita tetapi tak lama bercerita mereka terus membersihkan diri dan tidur (maklumla selepas 24 jam lebih tak dapat tidur dengan sempurna)...huhu tinggalla aku terkontang kanting..terkebil-kebil sorang-sorang....nak tidur dah tak ngantuk pun..sebab dah tidur masa dorang kerjakan umrah...suamiku, abah dan adik-adik lakiku yang lain berada dua tingkat daripada tingkat yang kami duduki...so malas la nak kacau dorang yang tengah penat...alhamdulillah aku bawa buku untuk menjadi peneman sepanjang aku tidak suci (memang dah standby buku sebab tau tempoh 'kotor' yang panjang)...

Berbalik pada keadaan 'kotor' ku...arini masuk hari ke10 aku haid...ubat?...nampak gayanya ubat tu tidak menunjukkan kesan pada aku...takpela...aku kan dah tawakal...jadi berserah jela...walaupun dalam hati melonjak-lonjak hendak ke masjidil haram..jika diikut kiraanku aku suci pada hari Jumaat malam...kalau diikut perancangan perjalanan Jumaat siang kami bertolak ke Madinah...umrah?...ya aku tidak dapat mengerjakan umrah...sedih kan...aku dah standby dah tentang perkara ni sebelum berangkat dari Malaysia lagi...dah bersedia dengan duit untuk bayar dam kambing sebab aku tahu rambutku senang gugur dan tercabut...takpela...Allah ada...

Jam 11 pagi..mak dan adikku bangun untuk ke masjidil haram mengerjakan solat zohor...Zohor masuk jam 12.30 gitu...tinggallah aku lagi keseorangan di bilik bertemankan buku yang kubawa...berkumandang pula azan Zohor yang jelas kedengaran dari bilikku...dan yang lebih syahdunya dari tingkap bilik...menara masjidilharam dapat dilihat dan aku juga dapat melihat manusia berbondong-bondong menuju ke masjidil haram berjalan kaki dengan pakaian solat masing-masing..ada yang berpakaian ihram dan berjubah...

Selesai solat zohor..mak dan adikku mengajak makan tengahari pula...selesai makan tengahari abah yang mungkin begitu simpati dengan aku mengajak aku meninjau-ninjau keadaan sekitar masjidil haram...jadi kami bertujuh jalan bersama-sama...ada sekumpulan burung merpati...nasib baik aku tak kejar...kalau aku kejar dan tercabut bulunya aku kena dam...adik-adikku...mak abah dan suamiku masing-masing begitu bersemangat menunjukkan kepadaku dan memperkenalkan pintu masuk..jam besar...di mana tempat air zam-zam boleh diambil dan macam-macam lagi...ala-ala tour agent gitu...aku tau mereka kesian denganku yang tidak dapat mengerjakan umrah...terima kasih semua...

Hari ke-3 (Ahad)

Aku masih dalam keadaan 'kotor' ku...takpela...redha2...tapi aku digembirakan apabila kami semua dibawa melawat sekitar Mekah..iaitu Bukit Thur..iaitu tempat nabi dan sahabat saidina Abu Bakar bersembunyi di dalam sebuah gua sebelum melarikan diri ke Madinah...rupa-rupanya bukit Thur ni terletak di belah selatan Kota Mekah...sedangkan Madinah tempat nabi nak tuju berada di sebelah utara Kota Mekah...haa...nampak tak apa yang nabi buat...nabi cuba memperdayakan Abu Jahal agar tidak diketahui ke mana nabi nak tuju...walaubagaimanapun...nabi tetap dapat dijejaki daripada kesan tapak kaki di bukit Thur..namun atas kuasa Allah... Abu Jahal dan pengikutnya tidak dapat menjumpai nabi dan Abu Bakar di dalam gua apabila terdapat sarang labah-labah yang menutup pintu gua dan burung merpati yang bertelur di pintu gua bagi mengaburi Abu Jahal dan pengikutnya...sedangkan jika Abu Jahal tunduk sikit ke bawah untuk melihat ke dalam gua tersebut pasti dapat melihat nabi -dan Abu Bakar...tapi kuasa Allah mengatasi segala-galanya...nabi selamat sampai ke Madinah...kisah ini diceritakan oleh mutawif Indonesia di sepanjang perjalanan kami...sedap cara penceritaan dan intonasinya...sungguh terkesan dalam jiwa...

Banyak bas yang berhenti di bukit Thur..jadi kami mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanan dan tidak berhenti kerana tiada parking..takpela...bukannya kami nak daki pun nanti...cukupla sekadar kenal di mana bukit thur tempat nabi bersembunyi...

Seterusnya kami di bawa ke Padang Arafah tempat di mana jemaah haji bermalam pada hari Arafah dan di Arafah terdapat Jabal Rahmah yang dikatakan tempat pertemuan Adam dan Hawa..walaubagaimanapun tiada nas yang sahih tentang penyataan tersebut...mutawif pun tidak menceritakan tentang pertemuan Adam dan Hawa...cuma mutawif mengatakan nabi berwukuf di kaki bukit Jabal Rahmah...semasa mengerjakan haji...kami berhenti di Jabal Rahmah dan naiklah sikit tapi tak sampai atas pun...sebab bukan sunat sampai ke atas...nabi pun hanya di kaki bukit...so aku dan keluarga pun naik sikit je di kaki bukit...dan kami berdoa di situ...aduh tak tertanggung rasa hati nak berdoa...walaupun disuruh oleh mak...baru baca Alhamdulillahi rabbilamin...aku tak sanggup nak baca...entahlah sayu rasa mungkin atas dosaku yang tak tertanggung banyaknya...jadi ku baca dalam hati....agar diampunkan dosaku dan seluruh muslimin muslimat....rupa-rupanya baru kutahu bahawa tidak dibenarkan manusia menetap di Arafah..padan la tiada satu rumah pun di Arafah...cuma tanah lapang yang ditumbuhi sedikit pokok dan beberapa bangunan tandas serta sebuah masjid yang besar...namun masjid itu hanya dibuka pada musim haji sahaja...dengan erti kata lain..hanya digunakan sekali setahun..sebelum bergerak ke bas kami bergambar sekeluarga...kami berbaris dan matahari berada di kiri kami..tetiba adikku yang sedang memegang kamera berkata 'Kaklang...gelap la muka tak nampak...macam tak de nur..'....aduh...sayunya hati...banyak sangat dosa ni walaupun aku tahu aku sebenarnya terlindung dengan awning tudung yang menutup cahaya daripada kena ke muka...'takpela tangkap je gambar'....Allah murka sangat ke?...ya Allah ampunkan dosa hambaMu ini..

Kami singgah di masjid Ja'ranah untuk bermiqat bagi mengerjakan umrah kali ke-2...aku duduk jela dalam bas...rupa-rupanya aku ada geng lagi sorang makcik...dia pun didatangi haid walaupun makan ubat...dapat la aku berkongsi rasa dengan dia di dalam bas sementara menunggu para jemaah memakai ihram dan solat sunat ihram..

Sepanjang perjalanan ke hotel semula...kami melalui Mina dan Muzdalifah iaitu tempat bermalam dan mengutip batu dan ditunjukkan tempat Jamrah dari jarak jauh sahaja kerana tempat itu tidak dibuka selain musim haji...begitu banyak khemah sepanjang perjalanan di Mina dan Muzdalifah bagi jemaah haji yang dipasang kekal dan sememangnya hanya digunakan sekali sahaja setahun...

Sesampai di hotel...mereka terus berjalan kaki ke masjidil haram bagi mengerjakan umrah...aku?...tukang bawa beg yang berisi pakaian biasa abah suami dan adik-adikku ku ke dalam bilik hotel...dan termenung lagi la aku di hotel ditemani 3 ekor lalat...em...lalat memang banyak di tanah arab ni...tapi nyamuk tak ada tau...okla lalat tak bawa penyakit bahaya sangat....kadang-kadang aku terfikir juga aku ni tersangatla kotor apabila melihat ada 3 ekor lalat bersamaku...ish...aku ni masih berprasangka buruk....bukan aku mengatakan lalat tu kotor...tapi aku yang kotor...penuh dengan dosa...apabila kulihat jemaah mengerjakan tawaf di kaabah melalui kaca TV secara live...dapat kurasakan sucinya mereka di sisi Allah..sedangkan aku diasingkan dan dijauhkan daripada mendekati kaabah rumah suci Allah...bayangkan betapa sedihnya diriku tatkala itu...berjuta-juta manusia suci tetapi aku?....ya Allah betapa jauhnya beza diri ini dengan tetamu Allah...rasa macam Allah begitu sayang mereka tetapi aku?...astaghfirullah....bila direnung-renung kembali aku berseorangan di bilik dan muhasabah diri ni pun sebenarnya hampir dengan Allah ...aku patut bersyukur...tak semestinya aku di depan kaabah aku akan hampir dengan Allah...aku terus memujuk diri yang sering alpa....kadang-kadang aku bercakap-cakap dengan lalat...'Untungnya ko lalat dapat dok Mekah'...huhu teruk betul dah perangai aku masa tu...yela nak gak bercakap-cakap gak sekali sekala kan huhu...

Hari ke-4 dan ke-5 (Isnin dan Selasa)

Haid?....ya masih lagi...walaupun tanda-tanda berkurang tu ada tapi aku masih lagi 'kotor'...hari Isnin dan Selasa ini pasti ada sekali waktu aku ke sekitar masjidil haram...kadang-kadang bersama mak dan adik...ada juga bersama suami dan ada juga berseorangan....sedap juga jalan sorang-sorang....insaf sikit diri ni...

Bagaimana pula hari seterusnya?....boleh ikuti post Cerita Umrahku : Dah suci?

No comments:

Post a Comment